آشنایی با بهترین کیفیت پارچه

شناخت پارچه ملحفه‌ای

پارچه ملحفه ای یا به اصطلاح ملافه (به انگلیسی bed sheet) از منسوجات خانگی به شمار می رود و می توان به جرات گفت که جزو ١٠ پارچه پرفروش بازار است. بازار عمده پارچه و مغازه های پارچه فروشی، همگی به خوبی می دانند که خرید و فروش انواع پارچه های ملافه ای ایرانی و خارجی با طرح و مدل های جدید در قیمت های گوناگون بسیار پررونق است. به همین علت با توجه به حجم بالای مبادلات مالی در مورد این پارچه، سرمایه گذاری خوبی روی آن از سمت کارخانجات نساجی و فروشنده ها انجام می شود.

جنس نخ مورد استفاده در بافت ملحفه: پنبه یکی از الیاف طبیعی است که از خصوصیات بارز آن میتوان به نرمی، عبور آسان هوا، جذب رطوبت و احساس راحتی آن در تماس با پوست اشاره نمود. پنبه مصری با کیفیت ترین نوع پنبه است. هر چه طول الیاف پنبه مورد استفاده در ریسندگی نخ بلند تر باشد در نهایت ملحفه بافته شده، ملحفه با دوام تری خواهد بود. همچنین استفاده از پنبه شانه شده در ریسندگی نخ و بافت پارچه باعث نرمی بیشتر آن میشود. پنبه میتواند گرما را در خود نگه دارد و میتواند هوای خنک را از خود عبور دهد از این سو انتخابی مناسب و عالی برای تمامی اقلیم هاست. پنبه میتواند با الیاف مختلف ترکیب شود که وزن و حس زیر دست آن را تحت تاثیر قرار میدهد.

اثر بافت پارچه: پارچه هایی با بافت تافته (رنفرس) زیر دست خشک و ظاهری کدر دارند. در حالی که پارچه هایی با بافت ساتن سنگین تر بوده و دارای زیر دست نرم و اطلسی گونه اند، همچنین سطح درخشانتری نسبت به پارچه هایی با بافت تافته دارند، این درخشانی و زیر دست نرم و لطیف گاهی باعث این تعبیر اشتباه بین عموم مردم میشود که پارچه با الیاف مصنوعی تولید شده است در حالی که این چنین نیست. نوع بافت در پارچه های ۱۰۰% پنبه با بافت ساتن سبب میگردد سطح رویی پارچه درخشان و پشت پارچه کدر باشد. بهتر است بدانید در پارچه هایی با بافت ساتن از نخ های مرغوب استفاده میگردد و معمولا در پارچه های با بافت تافته (رنفرس) از نخ هایی با مرغوبیت کمتر استفاده میشود. البته آنچه در رابطه با مرغوبیت نخ در پارچه های تافته گفته شد الزاماً یک قانون نیست.

اثر تراکم (تعداد سر نخ در ۱ اینچ مربع) : آگاهی از تراکم بصورت نسبی حائز اهمیت است، تراکم عموما در صافی و دوام پارچه اثر گذار است. اما اندازه گیری تراکم پارچه که در واقع تعداد سرنخ های موجود در یک اینچ مربع پارچه (در جهت تار(تراکم تاری) و در جهت پود(تراکم پودی)) است، بدون استفاده از ابزار اندازه گیری آن امکان پذیر نیست. با این حال بهتر است بدانید تراکم بالا یک فاکتور بسیار مهم در تعیین کیفیت و قیمت پارچه های مورد استفاده در کالای خواب می باشد. ملحفه هایی با تراکم ۲۸۰ تا ۴۰۰، صاف، نرم و جاذب هستند و قابلیت تنفس خوب و آبرفت کمتری دارند.

بنابراین ملحفه های پنبه ای با بافت ساتن بسیار نرم هستند و زیر دست خوب و احساس خوشایندی دارند همچنین درخشش این پارچه ها که از نوع بافت آنها نشات میگیرد، سبب میشود هنگامی که روی تخت پهن میشوند جلوه زیباتری داشته باشند.

از مهمترین ترکیبات الیاف در تولید پارچه ملحفه ای به آن اشاره کرد موارد زیر است:

• فلامنت – فلامنت

• فلامنت – پلی استر

• فلامنت – پنبه

• پلی استر پنبه – فلامنت

• پلی استر ویسکوز – فلامنت

• پلی استر پنبه – پلی استر پنبه

• پلی استر ویسکوز – پلی استر ویسکوز

• پنبه – پلی استر ویسکوز

• پنبه – پنبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *